2016-06-19 18.12.28

Cause I’m a gummy bear, a gummy gummy gummy gummy gummy bear

Er der også nogle af Jer der har små børn som elsker at danse? Mine drenge er vilde med at danse til den her:

Den energirige gummy bear i videoen førte mig til dette blogindlæg om hvorfor vingummier er et godt og billigt sportsernæringsprodukt til indtag under løbeturen.

Men kan det virkelig passe, at noget som en simpel vingummi virkelig kan være lige så godt som den nyeste gel på markedet eller den gængse energibar? Svaret er ja.

Hvis du studerer ingredienslisten nærmere på vingummibamser eller de fleste andre typer vingummier, vil du finde frem til, at der er glukosesirup og sukker (bordsukker) i. Bordsukker er et såkaldt disakkarid bestående af to enheder, henholdsvis en fruktose og en glukose. Glukosesirup indeholder ren glukose.

Ingrediens

Hvis man studerer ingredienslisten på mange sportsprodukter som er beregnet til indtag under aktivitet, finder man samme kulhydratkilder i form af glukose og fruktose i den ene eller anden form. Glukosekilder kan være glukosesirup, ren glukose, maltodextrin, rissirup mv. og fruktose kan fx komme fra sukker eller som ren fruktose eller fruktosesirup fra majs fx

sportsprodukt20160628_193806_resizedDSCF0758

Der er dog nogle typer af sportsprodukter, der indeholder andre typer kulhydratkilder der optages langsommere i tarmen på grund af deres kemiske opbygning. Måske et blogindlæg med sammenligning af forskellige produkttyper i pipeline?

Hvorfor er det interessant med kombinationen af fruktose- og glukosekilder? Der skal vi på tur i tarmen. Her er specialiserede transportører til at optage kulhydraterne fra tarmen og ind i blodet. Transportørerne for glukose og fruktose er forskellige. De har hver især en begrænsning i hvor meget de kan transportere fra tarmen til blodet i timen. Man kan derfor groft sagt sige, at ens kulhydratoptag fra tarmen til blodet optimeres ved at kombinere forskellige typer kulhydrat. Det betyder, at der kommer mere energi til musklerne og så kan vi løbe længere og hurtigere. Vi vil gerne ramme en balance mellem glukose og fruktose på cirka 2 glukose : 1 fruktose. Men vær opmærksom på, at en given andel af befolkningen har problemer med at optage fruktose ordentligt i tarmen. For dem er det en klar fordel at vælge udelukkende glukosekilder.

Hvad skal du gøre i praksis for at få din mave til at fungere godt ved indtag af vingummi (eller anden kulhydratkilde for den sags skyld)?

  1. Orientér dig på varedeklarationen.
    1. Hvor meget kulhydrat er der samlet i fødevaren?
    2. Hvilke typer kulhydrat er der i fødevaren?
  2. Vurdér hvor meget kulhydrat du har brug for under din løbetur.
    1. Vurder fx hvor meget du ca. har brug for hver time under din løbetur og pak fødevarerne efter det i små poser. Du får et par retningslinjer her:
      1. Din løbetur skal være længere end 1,5 time før du har brug for energiindtag
      2. Jo højere intensitet, jo større kulhydratforbrug og jo større behov
      3. Jo længere varighed, jo større kulhydratforbrug og jo større behov
      4. Hvis der er under 24 timer til næste træningspas, skal du indtage kulhydrat under din løbetur for at afkorte din restitutionstid.
  1. Find ud af hvor meget vand du skal drikke sammen med fødevaren.
    1. Gang antal gram kulhydrat i fødevaren 12-26 ml vand.
      1. Hvis vejret er koldt, tørt, lidt vind og du dermed let kan komme af med varmen ganger du med ca. 12
      2. Jo varmere, mere fugtigt, vindstille, jo tættere på 26 ml vand skal du gange med. Det er vigtigt, at du får nok vand sammen med kulhydraterne, da mave-tarm systemet fungerer dårligere hvis koncentrationen af kulhydrat bliver for høj. Til nørderne handler det om osmolaritet.
  2. Træn energi- og væskeindtag under løb
    1. Prøv din strategi af nogle gange i forbindelse med din træning, så du er klar på dit løbeeventyr, din konkurrence eller hvad der venter af spændende løbeture i fremtiden.

2016-06-19 18.12.282016-06-19 18.12.37

Når jeg er på løbeture længere en 1,5 time, så har jeg altid løbevesten fra Salomon på som på billedet overfor. Her kan jeg have op til 2,5 liter vand med, mad til at spise undervejs, en ekstra bluse til pauserne, husnøglerne og hvad man nu ellers kan finde på.

Det giver en skøn uafhængighed at kunne være af sted i kortere eller længere tid afhængigt af hvor turen tager en hen 🙂

Fik du mon noget ud af indlægget – smid gerne en kommentar herunder. Tak