camilla-bergmann-the-protein-works-restitution

Det perfekte ernæringstilskud til løberen…

camilla-the-protein-works-anmeldelse-blog-runningblogs

…som supplement til en ellers sund kost

Som langdistanceløber, trailløber og orienteringsløber stiller min krop store krav til mit energibehov og ernæringsindtag, for at kunne præstere optimalt til træninger og konkurrencer. Det kræver kræfter at kæmpe sig igennem barsk terræn, løbe op og ned ad bakker, styrke til at løbe på ujævnt underlag, og energi til fysisk at være (løbe)aktiv over længere tid ad gangen.

 

Hvilket sportsernæringstilskud er godt til at holde energien oppe? 

Jeg ser allerhelst, at jeg kan indtage den rette mængde proteiner, kulhydrater og andre energikilder, gennem mine daglige 6 måltider (1 hovedmåltid til morgenmad, 1 mellemmåltid om formiddagen, 1 hovedmåltid til frokost, 1 mellemmåltid før træning, 1 lille måltid efter træning og 1 hovedmåltid til aftensmad).
Men da det være svært, at holde energiniveauet oppe i det daglige med en stor aktivitets- og træningsmængde, vil jeg gerne supplere med sportsernæringstilskud.  Jeg har aldrig været typen, der har proppet mig med det ene og andet kost- og ernæringstilskud, så det er vigtigt for mig, at sportsernæringstilskud er et supplement til den daglige kost og indtages fordi, det gør det lettere for mig, at få den rette energi indenbord. Derudover skal ernæringstilskuddet være et naturligt produkt, da det giver mig tillid til at produktkvaliteten er i top. 

Jeg ledte derfor efter sportsernæringstilskud i forbindelse med disse situationer:

  • Om eftermiddagen inden løbetræning, når jeg går sukkerkold ved kl. 14-15 (et par timer efter frokost). På det tidspunkt mangler jeg energi til aftenens træning, som oftest er kl. 17.30-19 tiden. 
  • Under de lange konkurrenceløb (halvmaraton og længere orienteringsløb – på flere timer eller varighed af flere dags etaper). Når jeg er fysisk aktiv over længere tid (over 1 time), begynder energiniveauet (meget naturligt) at dvale. Så jeg søgte en energikilde, som var effektiv og nem at indtage under løb.  
  • I dagligdagen, hvor jeg ofte træner flere dage i træk, kan det være svært at samle energi til endnu en dag i løbeskoene. Derfor søgte jeg et energiprodukt, som kan modvirke muskelnedbrydning efter en hård løbetur. 

camilla-the-protein-works-anmeldelse-blog-runningblogs-runPå baggrund af min søgen efter det rette ernæringstilskud, anbefalede The Protein Works´ ernæringseksperter mig disse 3 energiprodukter:

Valle & Havreknas Proteinbar 

iBACAA pulver 

Dextrose pulver 

En god proteinbar, som supplement til de svære mellemmåltider

Jeg er sikker på, at jeg ikke er den eneste i “jeg-går-sukkerkold-om-eftermiddagen-familien”. Om eftermiddagen har brug for at kunne snuppe noget nemt, så jeg kan få energi til at præstere på dagens træningspas, som typisk ligger i tidsrummet kl. 17.30-19.00. 

Derudover så jeg har brug for at få noget nemt indenbords 15-20 min. efter træning for optimal muskelopbygning og få en god restitution. Da jeg ofte skal transportere mig hjem efter træning, bade, og i gang med madlavningen, så kan der godt gå ca. 1-2 timer, inden at aftensmaden er klar.  

Proteinbaren af valle og havreknas suppleres til at få energi til dagens træning, og få fyldt energidepoterne op igen efter træning. Jeg skærer energibaren over i mindre stykker (1 bar = ca. 3 stykker). Og snupper 1 bid i en perfekt størrelse til at hapse i munden. Og supplerer den energibar med et stykke frugt (ofte æble eller banan) og nogle dage en grovbolle/1 stykke groft brød med pålæg (afhængig af dagens træningspas).

Let klæberig, smager godt og holder sulten for døren

Jeg er positiv overrasket over, hvor godt The Protein Works’ valle og havreknas bar smager. Sammenlignet med andre energibarer, som jeg tidligere har spist, så er andre barer ofte tørre i konsistensen, hvilket gør den tør at tygge i munden. The Protein Works’ proteinbar er dejlig let klæberig og har en lækker konsistens, som ikke er tør i munden. Den kan nemt spises for at holde sulten for døren – før og efter træning. Den smager godt af dejlig mørk chokolade, så jeg får lyst til at spise mere. 

Proteinbarens lave glykæmiske indeks (GI) og barens høje fiberindhold, kan mærkes i og med, at baren modvirker hurtige stigninger i blodsukkerniveauet og giver derfor mæthedsfornemmelse over længere tid.  

Det et plus, at baren er produceret med 100 % naturlige smagsstoffer. Jeg kan smage, at den smager naturlig, og ikke af nogle kunstige smagsstoffer. Jeg kan anbefale The Protein Works’ valle og havreknas bar som supplement til et mellemmåltid. Den smager alt for godt, og giver en dejlig mæthedsfornemmelse.

Det med småt – oplysninger om kosttilskuddet fra The Protein Works:

  • indeholder naturlig valleproteinisolat af fineste kvalitet og sprødt valleisolat.
  • har en fiberrig kulhydratblanding med lavt GI.
  • er rig på protein, og kan suppleres til en ellers proteinrig kost, som fremmer muskelvækst.
  • kan spises, som let snack, når som helst på dagen – både før og efter træning for at øge proteinindtaget.
  • holder sulten for døren i længere tid. 

1 bar vejer 95 g. og indeholder 19 g. protein. I forhold til andre producenter af energibarer, er det anderledes at denne bar fra The Protein Works er bagt. Det gør dog, at den har en klæbrig konsistens, og gør det nemmere for kroppen at fordøje den. Baren er med valleproteinisolat, som sikrer at kroppen får protein med den højeste biologiske tilgængelighed, så musklerne hurtigere kan reparere sig og vokse. Proteinbaren indeholder også en fiberholdig kulhydratblanding med lavt glykæmisk indeks (GI) bestående af finvalsede og grovvalsede havregryn, jumbohavre, havreprotein og havreklid. Det giver mæthed i længere tid og medvirker til at regulere blodsukkerniveauet. Læs meget mere om Valle og havreknas proteinbaren fra The Protein Works her. 


camilla-the-protein-works-anmeldelse-ibcaaOp på dupperne igen

Efter en god (lang) løbetur skal der selvfølgelig ernæring indenbords for, at blive klar til næste (dags) træning. For at reducere nedbrydningen af musklerne efter en løbetur, blander jeg 2 skefulde pulver (skeen ligger i posen og svarer til ca. 5 g.) af The Protein Works’ iBCAA i et glas vand eller i en drikkedunk (ca. 200-300 ml.). Rører rundt med en ske. Og siger skål i pink “power”. 

The Protein Works’ iBCAA (Betyder Instantised Branch Chain Amino Acids) er i pulverform, og er et optimalt energiprodukt med en blanding af de tre aminosyrer, leucin, isoleucin og valin i et 2:1:1 forhold.

En overraskelse af bær

TPW anbefalede mig smagsvarianten bæroverraskelse. Farven bliver let lyserød og smager dejlig sødt. Ikke for sødt og unaturligt, men lige så vandet får en fin naturlig (sommer)smag, og farve. For meget iBCAA pulver blandet med vand giver en bitter smag. Det har jeg prøvet, men tilsatte blot mere vand, og så blev smagen god.

Forbedre restitutionstiden 

Det er sikkert meget personligt, hvilken effektiv iBCAA har på den enkelte løber, men for mig, kan jeg godt mærke, at energien bygges op igen efter træning. Der skulle dog nogle glas til, at jeg kunne mærke effekten. Jeg ved ikke, om det er fordi at kroppen skulle vende sig til drikken? Samtidig fornemmer jeg ikke den der udmattelse og træthed, på samme måde som tidligere, som jeg godt kunne have efter en længere løbetur. Jeg bliver dog stadig træt efter en hård løbetur – hvem gør ikke det? – men jeg kan godt mærke, at jeg iBCAA giver et skud op ad “ny energiskalaen”.

Benene føles klar til næste dags løbetræning, hvilket gør at jeg får mere udbytte af mine løbetræninger, selvom jeg dagen forinden har trænet hårdt. Jeg drikker både et glas iBCAA både efter en let løbetur på 5-6 km. og efter en hård lang løbetur på 10-15 km. Det er dog efter de længere løbeturer, at jeg mest kan mærke den positive effekt. Jeg tror egentlig ikke, at jeg kan mærke så meget efter de korte lette turer, da jeg ikke bruger så meget energi på dem.

Det er mit indtryk, at TPW’s iBCAA er god til dig, som løbetræner flere dage i træk, og gerne vil opbygge muskelmasse på kort tid og forbedre restitutions processen. 

camilla-the-protein-works-anmeldelse-blog-runningblogs-blogging

Det med småt – oplysninger om iBCAA fra The Protein Works:

  • er nem at opblande (ingen klumper, når det kommer i kontakt med vand) og hurtig at optage i kroppen.
  • har et optimalt 2:1:1 forhold mellem aminosyrer.

iBCAA (Instantised Branch Chain Amino Acids) fra TPW er fremstillet af aminosyrene leucin, isoleucin og valin i et forhold 2:1:1. iBCAA er godt til at stimulere opbygning af protein i musklerne og reducere nedbrydningen af musklerne. iBCAA kan også modvirke træthed og forbedre koncentrationsevnen og humøret.

iBCAA’er optages direkte i muskelvævet, og man kan derfor indtage den før eller under træning, ved at hjælpe med til at forebygge muskelnedbrydning og sikre, at musklerne forbliver i en mere positive tilstand under træning. Forskning viser, at leucine (den fremherskende bestanddel af vores iBCAA) kan øge proteinsyntesen med helt op til 33 %, hvis iBCAA indtages efter træning. Proteinsyntesen er den proces, hvor musklerne bruger protein til at genopbygge sig og vokse – så et iBCAA kosttilskud efter træning kan især være vigtigt for sports udøvere, som ønsker at opbygge kvalitetsmuskler.

Aminosyrer med forgrenede kulstofkæder er kendt for at have en bitter smag og være vanskelige at opløse. TPW har sikret, at deres iBCAA pulver er letopløselig og nem at blande med vand. iBCAA-pulver med smag er fremstillet med naturlige smagsstoffer og blandes til en styrkende frugtdrik, som ikke blot er forfriskende, men er understøttet af videnskabelig forskning.  Læs meget mere om iBCCA’en fra The Protein Works her.

 

camilla-the-protein-works-anmeldelse-blog-runningblogs-run

Energikilde til før og efter træning

Som supplement til mine mellemmåltider før og efter træning (før omtalte energibar, frugt og grovbolle), drikker jeg ca. 1/2 liter vand med TPW’s Dextrose 1-2 timer før/efter dagens træningspas/konkurrence. Jeg blander 1 ske (skeen ligger i posen og svarer til ca. 25 g.) af TPW’s Dextrose pulver med 1/2 l. vand i en drikkedunk. Ryster. Og så er det bare at sige skål. Jeg tror, at det er meget personligt, hvor meget Dextrose man vil blande i vandet. Faktisk så har TPW skrevet på posen og anbefalet det dobbelte, dvs. 2 skeer pulver blandet med vand. Men for mig er den halve mængde helt fin.

Inden træning/konkurrence kan jeg mærke, at min krop har fået fyldt sukkerdepoterne op, og er klar til at præstere. Jeg har god energi i benene. Jeg kan godt mærke, at Dextrose er ideel, når benene skal have hurtig energi. Og fungerer fint i stedet for at drikke saftevand. Jeg kan godt have svært ved, at få rigelige mængder vand om dagen, så jeg drikker et par glas saftevan, og der er Dextrose-blandingen fin i stedet. 

Smagen er dejlig neutral, ikke for kraftig og smager egentlig ikke af så meget. Og kan derfor også suppleres med andre energiprodukter, bl.a. TPW’s iBCAA. Det har jeg også gjort brug af som energikilde efter løbetræning/konkurrence. 

Det med småt – oplysninger om TPW’s Dextrose:

  • indeholder CARBOGEN® enzymsystem, som øger tilgængeligheden af glukose fra kulhydrater. 
  • en energikilde, der har hurtigtoptageligt kulhydrat med højt GI. 
  • genopfylder glykogen-depoterne.

The Protein Works Dextrose er et kulhydrat med højt GI. Dextrose er en simpel sukkerart med en sød smag, typisk 20 % mindre sød end almindeligt rørsukker. TPW Dextrose indeholder patenterede enzymteknologi CARBOGEN®, som øger tilgængeligheden af glukose fra kulhydrater. Det giver også kroppen mulighed for hurtigt at genopfylde glykogen-reserverne, det giver en øjeblikkelig frigivelse af energi og betragtes som et af de bedste kulhydrater med højt GI til indtagelse efter træning. Dextrosen kan sikre, at muskelcellerne får de næringsstoffer, de behøver for at blive restitueret, genopbygget og genopfyldt. Læs meget mere om The Protein Works’ Dextrose her.

 

camilla runningblogs the protein worksErnæringstilskud til det lange løb

Hvordan jeg kan bruge TPW’s anbefalede produkter, under de lange løb (træning, længere konkurrenceløb, halvmaraton og længere orienteringsløb – på flere timer eller varighed over flere dags etaper), må jeg have til gode. Jeg er (foreløbig) tilmeldt 3 løb i efteråret, hvor jeg har rig mulighed for at prøve produkterne af. 

Til din interesse, er jeg tilmeldt: ParforceTrailløb 20 km. den 9.oktober. Længere orienteringsløb over 2 dage (2 orienteringsløb fredag og 3 orienteringsløb lørdag) i weekenden den 28-30. Oktober. Og 21 km. ved LØBEREN Skovmarathon den 6. november.

 

Kort og godt om The Protein Works

The Protein Works er et originalt og nytænkende sportsernæringsmærke, der er opstået ud fra passionen for kosttilskud, og en vision om at løfte stangen højt, hvad angår produktkvalitet. Når det handler om produkterne, er TPW’s filosofi centreret omkring tre hovedprincipper: Ren, dokumentet og personlig. Kernen og det allervigtigste for TPW, er selve produktet.

De går aldrig på kompromis eller skærer ned nogen steder i deres produktudviklings- eller fremstillingsprocesser, og kan derfor tilbyde enestående produkter. De har stor fokus rettet mod detaljerne, og det betyder, at deres høje kvalitetsniveau opretholdes hele vejen igennem. I forhold til ingredienserne i deres produkter, så bruger TPW kun naturlige farve- og smagsstoffer. Læs meget mere på deres hjemmeside.

 

/Camillacamilla-the-protein-works-anmeldelse-blog-runningblogs-blogging

Blogger på www.camillabergmann.dk

Følg mit løberunivers på Instagram: @camillabergmann.dk