Flere af mine bedste løbetips (del 2)

Om at komme afsted – selvom jeg virkelig ikke gider!

Imorgen løber mange af jer sikkert Copenhagen Marathon. Her kommer lidt løbetips til os, der nogle gange kæmper lidt med bare at komme ud af døren 🙂

Her kommer en ny række af mine bedste tips til at komme afsted, selvom jeg ikke gider. Første del finder du her.
DSC_4417

5) Med musik/radio

Det lyder som noget fra 80’erne, men et miks at den bedste musik (med lidt beat i…), kan altså gøre løbeturen lidt hyggeligere. Mads & Monopolet er sommetider også lige det, der skal til – eller en fantastisk podcast fra P6. Tankerne flyver, og jeg lytter istedet til det, der bliver sagt. Bonustip: jeg tager rent faktisk fiduserne ud af ørene, når jeg skal over vejen, så fokus er på trafikken. Og (dette kommer som en overraskelse for alle, der kender mig) så elsker jeg altså også at løbe til Tour de France. Det er mega underligt, for jeg hader egentlig principielt det meste sport – men det der med at løbe til en god spurt eller et massestyrt – det holder sært nok altid! Jeg kan glæde mig hele dagen til at skulle afsted og l lytte til noget godt!

 

6) Løb uden musik

Nogle gange er det bedst uden musik. Det er bedst, at man kan høre sine skridt. Er der flow? Løber man ujævnt? Slæber fødderne for meget? Hiver man for meget efter vejret? Man er til stede i sit løb på en anden måde, hvis man lytter til, hvordan kroppen arbejder. Dette har også gjort en stor forskel for mig i perioder, hvor jeg egentlig var kørt lidt død i at løbe generelt. På sådan en “jeg-mærker-efter-i-min-krop-tur” handler der nemlig hverken og tempo eller distance. Kun om at lytte og mærke.

DSC_4240

7) Løb en ny vej

Prøv noget nyt – løb en ny vej! Måske har du hørt, at der er åbnet en ny fed butik et sted – så løb hen og vinduesshoppe der. Eller løb til biblioteket med den bog, du alligevel skal have afleveret. Eller løb gennem et kvarter eller en park, du ikke kender så godt. Det er skønt med lidt nyt at kigge på!

 

8) Løb efter puls

Hechmann-metoder, fedtforbrændings-metoder og jeg-skal-komme-efter-dig er altsammen vældigt populært. Selv har jeg stadig svært ved at fatte, hvordan man skulle kunne blive hurtigere af at løbe langsommere – men det er en anden snak. En ting, der kan inspirere mig til at lege lidt med mit løb, er indimellem at løbe efter min puls. Jeg ved ikke en dyt om det med at løbe efter puls eller at træne fedtforbrænding, men en veninde fortalte mig engang, at hun havde prøvet at løbe efter en eller anden amerikansk udgave af Hechmann. Her går formlen på at løbe efter puls 180 minus ens alder. Selvom jeg på ingen måder er hurtigt, er det et absolut snegletempo for mig! Og det er ret sjovt at koncentrere sig om at holde sin puls nede – nogle gange endda så sjovt, at man helt glemmer at man rigtig ikke gad afsted.

DSC_4243 (2)

9) Løb runder

En gang imellem har jeg også held med at løbe runder i min lokale park. Den er virkelig ikke ret stor, men faktisk har jeg løbet op til 15 km der! Nogle gange bliver det mere overskueligt, hvis man ikke skal ret langt væk hjemmefra. Over på den anden side af vejen – det kan jeg altid lige klare. Så jeg løber runder. Typisk 4 runder af forskellig længde. 4 runder fordi den første er nem nok. Den anden er også ok. Den tredie er virkelig skod. Men så er man jo snart færdig, og det ville være virkelig dumt ikke at løbe den sidste runde også…. Runderne er af forskellig længde, men aldrig over 1 km. Så bliver det for uoverskueligt. Og jeg veksler mellem helt korte runder af 200-250 meter og runder af ca. 800 meter. Altid 4 af slagsen inden jeg finder en ny runde. Og pludselig har jeg alligevel løbet en god tur.

DSC_4245

10) Bliv hjemme

Let’s face it. Nogle gange skal man bare blive hjemme! Jeg er af den faste overbevisning, at det skal være sjovt at løbe. Hvorfor i alverden skulle man ellers gøre det. Så hvis jeg har været alle ovenstående “tricks” igennem, og jeg stadig kun tænker på at pjække – så er der nok en grund til det. Indrømmet; i alle mine år som løber er jeg vist kun nået hertil 2 gange. Den ene gang var jeg lige blevet fyret og den anden gang var en smuk sommeraften, hvor vi istedet tog ned og badede. Og det skal der også være plads til – livet er jo meget andet end løb!

 

11) Hold en løbepause

Sommetider har jeg – modsat hvad mange vist tror – bare slet ikke lyst til at løbe i en længere periode. Det sker ikke tit, men i perioder er det bare ikke det bedste, jeg ved. Jeg tror, det også er min krop, der fortæller mig, at nu er den træt. Så holder jeg en pause. Ikke en lang pause, men måske beslutter jeg, at jeg løber mine faste ture i 3 uger, og så holder jeg helt fri en uge. I de tre uger jeg løber, glæder jeg mig som en vanvittig til min friuge!!! En uge helt uden løb er dog meget for mig, så ved ugens udgang er jeg i den grad klar til at komme igang igen!