God ernæring for løbere – er hvad brændstof er for en racerbil

Hvem er den nye blogger? 

Mit allerførste indlæg i denne bloggerverden – jeg hedder Tanja er uddannet PBA. Ernæring og sundhed, fitness instruktør og har Diploma in sports nutrition og personal nutrition. Jeg har de seneste mange år løbet kontinuerligt, og sidste år deltog jeg i Berlin Marathon, og kunne ikke få armene ned derefter, så nu kører vi på til Frankfurt Marathon 2016 😃

Ernæring er vejen frem 
Mine blogindlæg vil primært dreje sig om ernæring til løb – før, under, efter og imellem løbepassene. For ernæring er faktisk også ganske essentiel, når man snakker løb, og specielt når man dedikerer 1-2-3-4 timer eller mere dagligt i løbeskoene.
For hvad gør egentlig, at vi præstere godt, restituere godt og når vores mål – jamen jo, det gør vores mindset i hovedet, men ernæringen er en ret væsentlig faktor i dette.

En racerbil uden brændstof 
Men hvorfor er kosten så egentlig vigtig i forhold til løb? – når vi løber (og træner i det hele taget) bruger kroppen mange ressourcer på at holde sig igang, og en god sportsernæring vil derfor kunne være med til at optimere sportspræstationen, reducere skader, styrket immunsystem og stærkere psykisk præstation.
Derfor er ernæring og noget man skal have i baghovedet når man både skal i løbekonkurrencer, men også på daglig træningsbasis. Tænk evt. på det som en racerbil – ville man lade den køre uden brændstof eller evt. med det forkerte brændstof? Det ville man formentlig ikke 😉