life-begins-at-the-end-of-your-comfort-zone

Kom ud af komfort zonen!..

Har du også svært ved at komme ud af din komfort zone? Er du leverpostejs løber? Er du bange for at tage springet, og prøve nye ting? Lever du den samme dag, igen og igen, blot med en ny dato?

Det handler nødvendigvis ikke kun om at blive en bedre løber, men måske at ændre sig som menneske.

 


Nu skal du ikke blive bange! Fordi at jeg beder dig ikke om at forlade din komfort zone helt!

“Jamen hvorfor?..”

Fordi at jeg mener stadig, at komfort zonen er vigtig for os. Forestil dig at du hver dag skulle møde nye mennesker, køre en ny vej til et nyt arbejde.  Det ville simpelthen være ALT for stressende og demotiverende for os alle sammen.

Schild-Komfortzone-Aenderung

Hvilken vej vælger du?

“Hvorfor så forlade min komfort zone?”

Fordi at dine mål og drømme som regel ligger udenfor din vante hverdag, og gør det umuligt at opnå hvis ikke at du tør bevæge dig udenfor zonen. Forestil dig at du ALTID drejer til venstre på vej hjem fra arbejde, og aldrig højre. Hvorfor? Fordi at det er hurtigere? Fordi at du kender vejen? Eller er du simpelthen bare bange for at møde nye udfordringer?


 

Jeg siger ikke at du skal lægge dit liv brat om idag, blot at du skal begynde at lave overvejelser omkring de kommende ændringer. Du kan f.eks. prøve med nogle helt simple ting. Du kan sige at du ikke vil drikke sodavand i én måned, du kan vælge at gå, istedet for at køre ned og handle den næste måned.

Jeg ved godt at du højst sandsynligt vil falde tilbage efter de 30 dage, men jeg er også 100% overbevist om at du kommer mere og mere i den “rette” retning.

 


runners2_3375823b

Find en løbemakker, som kan presse dig.

“Hvordan kan jeg bruge dette til min løbetræning?”

Nu kommer vi ind på begrebet “leverpostejs løber” igen. Er du sådan én løber?

Jeg må hellere starte med at sige, at der absolut intet er galt i at være leverpostejs løber, blot at du selv er indforstået med det. Hvis din tanke med løb er at du skal løbe 3x5km om ugen, holde det samme tempo, osv. så er det helt i orden at være leverpostejs løber, men ønsker du at blive stærkere, hurtigere og bedre? Så er leverpostejs løb ikke vejen frem.

 

Præsentationsevne

Den rette træning, giver den rette fremgang.

 

En leverpostejs løber er en løber som altid træner samme distance, rute, tempo osv. Som har stilstand i sin trænings fremgang, og som ALDRIG bliver bedre, med mindre at han/hun kommer ud af komfort zonen og presser sine grænser. Bare én lille smule, kan give store udslag!

Hvis du kigger på billedet her til højre, så kan du se at den rette træning kan give den rette fremgang. Men! Du kan også se at den forkerte træning og restitution kan give stilstand og værre, nedgang!

 


Min konklusion er..

at hvis du prøver at ændre bare én lille smule på din træning, så kan du opleve store positive udsving i din træning.

Jeg beder dig ikke om at lave alle dine trænings pas om til interval pas, nej. Jeg foreslår dig at lave din træning mere polariseret.

Polariseret træning er, når at du træner MAX og absolut LAV intensitet. Altså det absolutte modsatte af hinanden, dette vil stresse kroppen og give et meget bedre udbytte af træningen. Du skal træne HØJ intensitet mindst én gang om ugen. Så hvis du træner 3 gange om ugen, vil jeg anbefale følgende.

  • Dag 1 – HØJ intensitet – Korte og eksplosive intervaller.
  • Dag 2 – LAV intensitet – LSD løb ( Long Slow Distance) Altså langsommere end du plejer at løbe.
  • Dag 3 – NORMAL intensitet – Mellem distance tur, i dit vante tempo.

you-are-almost-there-12-638Nu handler det simpelthen bare om at holde skruen lige i vandet, og hænge på. Du er i mål før at du aner det.