Tagget: 

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #11222

    Tja som overskriften siger.

    Løbeskosforretninger og løbetrænerne siger nok to forskellige ting. Hvad er jeres fornemmelse og egne erfaringer? :o)

    #11617
    Profilbillede af Frank Buck
    Frank Buck
    Participant

    Bedre sent end aldrig, så her kommer mit bud.
    Jeg startede med at løbe for 3 år siden, og de første 2 år døjede jeg meget med skader. Især når jeg blev overmodig og løb lidt for meget eller lidt for hurtigt. Jeg forsøgte mig med forskellige sko, men det førte blot til forskellige skader. Efter et DHL stafet, hvor begge knæ beklagede sig voldsomt og jeg måtte holde endnu en pause, besluttede jeg at afprøve et par Five-fingers, og at lægge min løbestil om.
    Jeg har nu været skadesfri i et år, og er sikker på det skyldes mine minimale sko (skifter mellem Vivobarefoot, Vibram og Skoora). Det er en meget mindre belastende måde at løbe på, og jeg får tydeligt signal hvis jeg gør noget forkert. Så jeg kan nå at rette op på det inden skaden bliver alvorlig. Det sidste år har jeg haft 1½ uges pause på grund af en øm akillessene (som jeg altid har døjet med), hvilket står i stærk kontrast til de konstante pauser de første 2 år.
    Så baseret på min erfaring, så har løbeskoene bestemt noget at sige. Mest fordi de er så “gode” til at støtte, at man ikke får faresignalerne før det er for sent.

    #11768

    Hej Frank

    Måske ikke helt enig. Helt enig i at nogle med fordel kan skifte mens andre der skifte til skoene med lavt/ingen drop ikke altid har succes med det.

    Jeg har set løbere der helt flade sko til trods stadig hællander :o) Folk biomekanik er forskellig så det er selvfølgelig svært at generalisere. Hvis jeg alligevel skal forsøge, så er det min erfaring at folk med gentagende knæproblemer med fordel kan skifte til flade sko mens løbere med tilbagevendende akillesproblemer i mange tilfælde er bedre tjent med en sko med noget drop. :o)

    #11858

    Hej.

    Jeg er helt sikker på at løbesko og løbestil har noget at sige!
    men.. jeg tror at det største problem er, at alle løbere idag skal løbe halvmarathon, marathon, ultraløb osv..
    Vi er ikke tilfredse med en lille hygge tur mere. Vi har simpelthen ikke “tid” til at vente og vil gerne løbe vores første halvmarathon efter 1/2 år og det første marathon efter 1 år. Det er virkelig vigtigt at få bygget en ordentlig grundform op, inden man begynder på de distancer.
    Jeg vil som løbetræner ikke anbefale at man løber sit første halvmarathon før man har løbet i 10-12 måneder.

    Efter en vinter med 2x løberknæ og overbelastninger, så lagde jeg min løbestil om fra hælløb til forfodsløb. Det har haft stor positiv effekt på mig, men er helt sikker på at det var pausen, styrketræningen og udspændings øvelserne der gjorde det.

    Mvh. Steffen

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.