Når man planlægger sit løb

Gennem de sidste 2 uger har det været en udfordring at få løbet, selvom mit løb normalt er rimelig planlagt. 3 børn der har været syge på skift, samt en weekend alene med dem i dagtimerne. Så de sidste 10 dage har jeg kun været afsted 1(!) gang på en meget kort tur. Så ryger alle planer om x antal kilometer om ugen i vasken, og det har jeg egentlig haft utrolig let ved at acceptere denne gang.

Jeg løb Fruens Bøge Marathon d. 20/2 og skal afsted til Aabenraa og løbe nu på lørdag, men jeg frygter lidt, jeg ikke når at få flere ture i benene inden, da jeg får lidt dårlig samvittighed, hvis jeg skal smutte afsted og efterlade min hustru med de syge børn, bare for at jeg kan fornøje mig. Så i mellemtiden forsøger jeg at overbevise mig selv om, at halvanden uge uden løb ikke gør det store, for grundformen er stadig ok. Men det vil vise sig på lørdag, om jeg har ret. For det er stadig uvist for mig, hvor mange kilometer i benene jeg behøver for at komme igennem et maraton uden at blive helt smadret. For mig er det endnu ikke blevet rutine at løbe 42 km, og jeg tvivler på, det bliver det. Der er nogle ubekendte hver gang jeg løber, og hvordan det influerer på det enkelte løb er svært at vurdere.

 

At lægge en plan

Jeg har ikke tidligere lagt nogen plan for, hvordan et løb skal forløbe for mig og så kunne overholde planen. Det tætteste jeg er kommet er sidst i Odense, hvor jeg havde en plan om at løbe omkring 4 timer. Planen var at starte langsomt ud og forsøge ikke at følge med nogen jeg vidste der løb hurtigere end mig til at starte med. Jeg fandt heldigvis hurtigt nogle bekendte, der løb i samme rolige tempo som jeg, og vi fulgtes ad de første 21-22 km ca. Derefter kunne jeg mærke, at jeg havde ok overskud, og kunne løbe 5-7 minutter hurtigere hjem end jeg løb ud. Jeg fik dog, som altid, løbet for hurtigt fra 20-30, hvilket jeg tror er årsagen til, at jeg efter 41.5 fik en lækker krampe i baglåret, og faktisk måtte helt ned og stå/gå i et par minutters tid. Det er noget jeg døjede en del med i mine første løb, men jeg havde egentlig håbet, at den tendens var væk. Jeg har overvejet zinktilskud til at afhjælpe det, men på den anden side er det så sjældent, jeg er ramt af det, at jeg ikke føler, det er nødvendigt.

Min plan i forhold til at have energi nok til et løb er ganske simpel, og helt sikkert ikke videnskabeligt understøttet. Dagen før et løb vil jeg helst have pizza eller pasta bolognese, men igen kan der være så mange ting der spiller ind, som gør at det bliver noget helt andet. Normalt lever jeg af kaffe på arbejde, men dagen før et løb, drikker jeg som regel et par flasker vand. Flæskesvær og øl, har jeg bildt mig selv ind, giver mig også både salt og kulhydrater, så det hører sig også til aftenen før. Derudover plejer jeg at nappe et enkelt Beet It shot (koncentreret rødbedejuice), som ikke længere giver mig opkastfornemmelser, men som jeg til en vis grad nyder.

På dagen starter jeg ud med en kop kaffe og en stor portion havregryn med honning, mandler, rosiner og diverse frø og endnu et Beet It shot. Dernæst endnu en kop kaffe, og i bilen plejer jeg at drikke ca. 1 liter vand og spise 1-2 helt hvide boller. For en der normalt ikke spiser morgenmad, kan de godt være lidt af en udfordring at få klemt alt dette ned.

Under selve løbet har jeg de fleste løb drukket 1 krus vand samt 1 krus sodavand/kakao + spist nogle vingummier ca. hver 5. km. Det har egentlig fungeret ganske glimrende uden gel eller andet, men de seneste 2-3 løb er jeg begyndt at eksperimentere lidt med isogel fra SIS. Egentlig kan jeg ikke rigtig lide hverken konsistens eller smag på de fleste gels, hvilket også er en af grundene til, at jeg simpelthen ikke kan få mere end max. 2-3 stykker ned. Indtil nu, har jeg forsøgt at tage en ca. halvvejs, og så igen efter ca. 30km, og det har fungeret som et godt supplement til vingummier.

I weekenden bliver planen at løbe ca. ligesom forrige weekend, altså ud på omkring 2 timer og så hjem lidt hurtigere. Så må vi se, om jeg kan overholde den plan, når den nu er meldt ud til andre end mig selv.

Motionsbilleder452814