Orbiloc safety

Om trafiksikkerhed og anmeldelsen af Orbiloc safety light/run.

Egentlig skulle dette ‘bare’ være en anmeldelse af Orbiloc safety light/ run, men efter jeg skrev anmeldelsen kom jeg til at tænke mere aktivt over hvorfor trafiksikkerhed er så vigtig for os løbere, og derfor bliver dette en ‘extented’ version, med lidt reflektion og et par tips og fakta til løbe turen her i den mørke tid.

Helt personligt mener jeg at sikkerheds produkter er altid interessante som løber helt generelt, men i særdeleshed fordi jeg oven i købet bor på landet, og derfor har meget mørke løberuter langs trafikerede veje. Yderligere har jeg et arbejde hvor jeg oplever meget alvorligt kvæstede trafik ofre. Vi løbere er bløde eller lette trafikanter.

Så inden vi snakker om Orbiloc safety light/ run så skal vi lige blive enige om at løb og sikkerhed hænger sammen, når vi løbere nu er de lette trafikanter. Jeg vil ikke gå på kompromis med at være synlig i trafikken. Jeg bliver både som løber og bilist, provokeret over andre trafikanter der ikke lige vil gøre sig den umage at gøre sig synlige, både for deres og min skyld. Når det så er på plads, vil jeg jo gerne indrømme at sikkerhed også gerne må være smart, uden gener for mit løb og sidst, men ikke mindst skal det være let tilgængeligt. Alle disse tre kriterier overholder Orbiloc safety light/ run til fulde.

Det er vigtigt, at de lette trafikanter er synlige i mørke, fordi 41% af uheldene med fodgængere sker i mørke. En fodgængers risiko for at komme til skade i en ulykke i mørke reduceres med ca. 85 % ved at bruge reflekser (http://www.sikkertrafik.dk/raad-og-viden/til-fods). Yderligere har jeg fundet ud af, gennem en undersøgelse fra Codan og Børneulykkesfonden, der viser, at hele 77 % motionister har reflekser på, og det er væsentlig flere end den typiske dansker. For lige at runde fakta omkring reflekser af, så forholder det sig sådan at godkendte reflekser er synlige i min. 140 meters afstand. Hvis man vælger diode vest øger man denne afstand markant, og sidst er Orbiloc safety light/ run er synlig i 5 km afstand, hvilket gør den til en uovertruffen makker i dette samarbejde.

Et fif mere er at løbe i venstre side,hvis du er nødt til at bruge cykelstien eller kørebanen, så du kan se biler, der kommer mod dig.

Orbiloc safety light/ run er ikke en lygte, ej heller en lampe. Det er et lille LED lys, med en clips, den vejer ingenting og er på størrelse af en Orreo. Produktet kommer i en lækker æske hvor i der både er brugermanual, som slet ikke er nødvendig, da Orbiloc’en er enkel at anvende. Der er to funktioner så lyset enten blinker eller er tændt konstant, enkel at betjene, selv med kolde fingre. Orbiloc’en kommer yderligere med et arm/ben bånd så jeg enkelt kan tage Orbiloc’en på armen eller benet. Jeg har dog valgt at klikke den på mit lommebælte som jeg altid løber med, og den enkelte clips gør det muligt at sætte Orbiloc’en hvor jeg vil. Hvilket jeg fik behov for forleden dag da jeg var på en eftermiddags løbetur alene, ude på de førnævnte veje på landet. Jeg havde gode ben og den ene kilometer tog den anden, tågen var med til at gøre det tidligere mørkt. Jeg havde diode/refleks vest på, men følte mig rigtig tryg da jeg kunne klikke Orbiloc’en på kraven af min løbebluse. Orbiloc’en er så let at den ikke generede eller hoppede, og gav mig endda en lille smule orienteringslys, så jeg kunne undgå de værste pytter.

image

Jeg er tydeligvis imponeret over produktet, og ville ønske alle mine kære havde dem på både for og bag, hver gang de er ude i trafikken. Faktisk synes jeg at med den kvalitet så er prisen på 299,- fuldt ud rimelig og alle pengene værd!

Psssst….Har jeg sagt at man kan få Orbiloc, safety light/ run i hvid, gul, rød, grøn og blåt lys?

Du kan læse mere og evt. købe den her hvis du er interesseret: http://orbiloc.com/

Omkring reflekser gør det sig gældende at det er vigtigt at vælge godkendte reflekser. Refleksbrikker og refleksbånd skal være mærket med EN 13356 for at overholde de tekniske krav til synlighed. Det betyder fx, at refleksen kan ses på 140 meters afstand. Refleksveste skal være godkendt med EN 471, EN 20471 eller EN 1150.image