Pûnta Chaligne i to hug – og et suk

Lige siden jeg er ankommet og opdagede, at der gik en rute op til Punta Chaligne (2608m) lige uden for døren så har jeg haft lyst til at gå derop. Jeg scoutede lige de første 100hm første eftermiddag jeg ankom. Den var barsk fra starten af. Så den blev lagt lidt på hylden. Men i går kunne jeg ikke dy mig længere. Nu så vejret nogenlunde ud. Jeg kiggede meget på skyerne hele formiddagen. De kom og gik, men så ike så alvorlige ud. Det andet der virkelig trak i mig er det her med snefaldet. Der ligger vildt meget sne over 2000m og det sner stadig sporadisk i højden. Hvad med de fede pas som man skal træne? Hvordan ser Col Loson ud i 3300m? Kan man overhovedet komme rundt på TDG ruten?

Fornuftig-Per fik mig til at trække i hiking tøjet. Støvler, bukser og fleece. Regnjakke, hue og handsker i rygsækken sammen med madpakken. Tænkte det ville give en naturlig dæmper på tempoet. Og sådan bør man jo tænke. Startede dog i solcreme og vindvest og dejligt solskinsvejr, så sveden sprang lystigt fra panden.

040517_04Og det gik opad, gjorde det. Det er virkelig en heftig rute når man kommer lige fra det flade. Så tempoet var roligt. Ingen vind og bare steady pace derudaf. Ved 1800m kommer så de første sneklatter og temperaturen dropper lige. Njaahhh, det ser da stadig okay ud. Ved 1900m er der sne overalt, men ikke dybere end det bare er fedt at høre sine trin og sin vejrtrækning. Rutemærkerne begynder godt nok at være sneet lidt til, men ikke mere end de kan ses.

I 2000m er der no mercy fra mother nature. Nu er der ikke længere nogen sti og jeg synker visse steder i til knæene. Navigerer efter mærkerne der stadig stikker frem. Husker at sparke dem fri for sne. Både for min egen skyld, men også for evt. andre der har fået samme tossede idé. Jeg kommer ud i åbent terræn og nu er alt dækket af sne. Meget sne! Jeg synker nogen gange i til lysken og aner ikke hvad der er sti længere. Navigerer efter klippestykker og krydser frem og tilbage efter mærker. Og nu bliver himlen så pludselig meget grå! Ja, ja, så er det vist slut med det eventyr. Det er heldigvis nemt at finde ned igen tænker jeg. Bare direkte nedad og markeringerne er jo altid nemmere at se oppefra end nedefra.

040517_03Der ligger et forladt hus lidt længere oppe. Her vil jeg lige tage et pitstop. Runder 5km og 1000hm der. Nåede op i 2268m og det ligner Nordpolen. Et tilsneet skilt viser, at der blot er 45min gang til toppen. Pokkers! Vi plejer at sige, at vi kan gøre det på halvdelen. Men alt er hvidt og himlen er sort og det begynder at sne tæt. Hopper under et halvtag og får vinterovertøjet på. Spiser et par energibarer og drikker lidt vand. Overvejer om jeg skal spise madpakken og se om det klarer op.

040517_02Men nej. Jeg kan se mine fodspor er ved at blive bløde i kanten, så siger tak for i dag. Og det skal man. Man kan altid gøre det igen i morgen. Eller en anden gang. Det er jo heller ikke sjovt at stå på en fed top og alt er whiteout. Hey man, fed udsigt – not!Nå, men nedløbet havde jeg glædet mig til. Smækker lige Iron Maiden – Killers i hørebøfferne og så får den ellers full trottle dernedaf. Så er det ligemeget med sti i sneen. Det tog 1t43min op og 50min ned, hey ho. Og det paradoksale er jo, at efter 20min, så var jeg ved at overophede igen. Det var da om ikke andet godt for ballerne. De føles som noget på en toårig galophest.

Dag 2

050517_01Vågner tidligt til strålende solskin og ikke en sky overhovedet. Yes, så er det i dag det sker. Spiser morgenmad og ellers samme setup som i går. Går dog mere hardcore på sko. Fellraiser med 4x2mm icespikes under forfoden og neopren lægbind. Så er der lagt i kakkelovnen!

Der er andre veje op til Chaligne end den fra i går. Den nemme tursitvej kræver 16 km kørsel i bil. Droppet. Den tredie mulighed er ruten til Chaligne Skyrace. Den er stejl, meget stejl og går oppe på kammen. Kører 10min til Ville sur Sarre og starter ud derfra. Har dobbelt GPX på ur og telefon – tjek. Og for pokker, en motherfucker. Det er lige op i luften fra starten (synes man jo som fladlanding). Men den er ikke særlig teknisk, så der er bare den ene fod foran den anden. Og den er nem at navigere.

Som i går er der sne fra 1800m, men i dag er det ved at smelte fra stien. Det går fint derudaf og jeg kan fløjte lidt som Poul Reichhardt. Fordi det i dag er på kanten er der en for vild udsigt. Jeg kan også se ned i slugten som jeg prøvede at gå ad i går. Husker at vende mig om og se tilbage som Heine altid siger. Selv ved 2000m er det reltivt nemt at gå ruten. Men jeg kan se på toppen, at den er sneet ekstremt meget til. På GPX’en er jorden bar helt op og alle kan såmænd gå den uden sne. Det er bare et spørgsmål om hvor lang tid det tager.

050517_02Da jeg når op til det virkelig stejle stykke, så aner jeg ikke hvor kammen er. Og til sidst er driverne så høje og med udhæng at det er point of return. Med solen på sneen hele dagen, så skal man ikke videre. Det gør heller ikke noget. Har taget 1300hm på 5,6km så jeg er tilfreds. I går gik jeg som sagt i en slugt. I dag er der fænomenal udsigt. Spontant kommer jeg til at sætte mig ned på røven i sneen med et kæmpe suk. Jeg har stort set 360 graders panoramaview. Kun selve Punta Chaligne bryder lige udsynet mod nord. Ellers kan jeg se, det der ligner, en lang sammenhængende kant med +3000m spidser hele vejen rundt. Denne dal er simpelthen så overdrevet.

050517_05Og vejret? Ja, vejret det er perfekt. Jeg har ikke noget at udsætte på vejrguderne i dag. Sætter mig på en busk der stikker op og spiser min madpakke. Kigger ned og tænker at det altid er stejlere når tæerne vender nedad. På med crampons og jakke og så nedad. Et skridt ad gangen og hellere sætte sig ned end spille smart. Men der er ingen slinger i valsen og ved 2000m kan jeg smide crampons og jakke og tage resten af turen i korte ærmer. Super nedløb. Tilbage ved bilen er jeg rimelig høj. Succesdag. Aboslut. Og fuld smæk på Thin Lizzy i bilen tilbage.

Jeg tror evt. jeg giver Chaligne et sidste shot når jeg flytter herfra og til Ollomont. Der har jeg en overliggerdag og kan så tage turistvejen. Så måske kommer der en ‘alle gode gange tre’ historie senere. Til sidst en video fra Skyrace, hvor man kan se hvordan forholdene bør være!