12167219_10153798741384587_2025607285_n

Skinnebensbetændelse – enhver løbers mareridt.


Dette indlæg handler om min kamp mod skinnebensbetændelse. Læs endelig videre hvis du vil høre min historie og få et par gode råd med undervejs 🙂

Baggrund

Øv, øv, øv! Sagt på godt jysk så har den sidste måned været virkelig træls! I min træning op mod H.C Andersen Marathon d. 4 oktober, har jeg fået mig en ordentlig omgang skinnebensbetændelse og hvis skyld er det? Selvfølgelig min egen…

Jeg flyttede til Århus i sommers for at færdigøre min bachelor, før det boede jeg i Herning. Århus har altid været en af mine yndlings byer i Danmark, både geografisk og ikke mindst pga. de fantastiske løbemuligheder med løbefællesskabet Runaar og de mange varierende ruter. Jeg bor til dagligt på Frederiksbjerg og lige da jeg var flyttet hertil, forelskede jeg mig straks i de naturskønne omgivelser ved Marselisborgskoven og stranden, løberuterne blev hurtigt en fast ritual i min hverdag.

Da jeg flyttede til byen havde jeg ingen skader, min krop var frisk og klar til at give den gas med seriøs træning, så jeg kunne gennemføre H.C Andersen Marathon i en god tid. Desværre tog min træning overhånd og efter kun 1,5 måned som århusianer, begyndte jeg at få problemer med benet. Det skal siges at jeg til tider kan være enormt stædig og ligesom mange andre sportsfolk, skal der virkelig meget til, før jeg holder pause og giver kroppen ro. Skinnebensbetændelse er ikke noget jeg har døjet med som løber og sidste gang jeg havde det, var da jeg spillede håndbold på eliteniveau som ungdomsspiller, så at det skulle ramme mig igen, havde jeg ikke set komme.

Råd og vejledning

Jeg er så heldig at være omgivet af en masse kloge og kompetente folk, som altid er villige til at hjælpe mig når jeg er i nød, eller har spørgsmål omkring min træning. Alle ´basic´ midlerne mod skinnebensbetændelse kendte jeg dog godt i forvejen (ro, varmecreme/kulde, kompressionsstrømper, massage osv.). Mit tilfælde denne gang var dog lidt anderledes. Jeg var under stor tidspres i forhold til mit marathon i Odense og søgte derfor alternative behandlinger.

Jeg fik af en læge forslået at prøve en 10-dages Ibuprofenkur, som skulle mindske betændelsestilstanden i benet, hvilket jeg straks gik i krig med. Kuren hjalp på smerten i benet og med kun 2,5 uge til mit marathon, var jeg overbevist om, at jeg nok skulle blive klar! Men, men, men… Så nemt skulle det ikke gå.

Dagen efter jeg havde taget den sidste pille, vågnede jeg op med et ben der var hævet, meget ømt og med røde mærker ned langs skinnebenet. Jeg kan huske at det første jeg gjorde var, at ringe til min mor (klokken meget tidligt om morgenen) og tudede i telefonen. Jeg var forskrækket over smerten i benet og den pludselige forandring, samt tanken om, at jeg godt kunne glemme alt om mit marathon, der nu kun lå 10 dage væk.

Når det gælder min passion for sport og konkurrencemennesket i mig, der altid vil sætte nye mål og nedlægge dem, så kender min mor mig bedre end nogen anden og hun har altid fulgt mig fra sidelinjen. Så efter en snak med hende og et besøg hos lægen, fik jeg en henvisning til Århus Fysiocenter i Risskov, hvor jeg efterfølgende fik en lang og god snak med en sød og dygtig fysioterapeut.

Behandling

Fysioterapeuten frarådede mig kraftigt at deltage i løbet i Odense, da han tvivlede på, at jeg kunne gennemføre med mit ben og at min efterfølgende genoptræningsperiode formentlig ville blive betydeligt længere. Mange af de ting han sagde, vidste jeg dog godt i forvejen, men ordene har bare en helt anden og meget større effekt, når de kommer fra en fagkyndig. Derudover kom han med nogle guldkorn, som jeg har skrevet ned og fremadrettet vil tage med mig.

Han henviste til hjemmesiden www.sportnetdoc.dk/, hvor der er en masse gode udtrækningsøvelser til skinnebenet, som skal være en fast del af mit træningsprogram fremover. Derudover foreslog han (ligesom andre i min vennekreds), at jeg tog et kig på hjemmesiden www.posemand.dk/ som tager udgangspunkt i barfodsløb og naturlig løbestil. Ved at ændre nogle forholdsvis simple ting i ens måde at løbe på, kan man altså komme skinnebensbetændelsen til livs, hvilket klart er et forsøg værd!

Den sidste og vigtige ting han sagde, i forhold til mig og min træning var, at jeg fremover skal planlægge min løbetræning et par uger frem. Den store fejl jeg havde lavet var nemlig, at jeg både løb ofte (hver dag), langt (min. 12-15 km.) og i nyt terræn (ujævnt og bakket). Fremover må jeg kun “vælge” én af tingene og så ændre det ugen efter. På den måde kommer der mere variation og kroppen bliver ikke belastet på samme måde.

Nu

I første omgang skal jeg holde 1-2 måneders pause fra løb og lange gåture, så pt. består min træning af kondicykel og crossmaskine i Fitness World, samt en masse styrketræning. Min løbetræning starter jeg op igen i starten af november, afhængig af benets tilstand. Denne gang bliver det dog med nogle helt andre boller på suppen, så jeg ikke laver den samme dumme fejl igen..

 

..to be continued 🙂

12166398_10153798739159587_1403652952_n

Styrketræning i Fitness World

 

2 replies

Kommentarer er lukkede.