,

Transport som træning – med ekstra guf

07:00

Mit vækkeur ringer, det er stadig mørkt og det regner, men jeg har heldigvis været så fornuftig at pakke tasken og lægge løbetøjet frem aftenen før, så der er ingen undskyldning for ikke at løbe på arbejde.

07:15

Men sneen er jo væk fra igår, så kunne jeg jo tage rulleskiene! De kigger nok lidt på arbejde, men det går sikkert fint alligevel.20151123_082738

07:30

Så er jeg vist også for sent på den – afsted!

08:05

Halvvejs. Jeg forstår ikke hvorfor der ikke er flere som udnytter transporttiden til at få trænet. Hvis ellers der er et bad på ens arbejde, og man alligevel skal derhen, så er det da en lækker måde lige at få lidt træning ind i hverdagen.

08:22

Så er jeg næsten fremme! Men hov, jeg har vidst glemt at pakke skiftesko… Og bukser. Hm, måske er det derfor der ikke er så mange som bruger transporttiden som træning.

Sådan forløb min tirsdag morgen. Jeg har heldigvis en super arbejdsplads og de syntes blot det var sjovt at jeg gik rundt i langrendsstøvler resten af dagen. De undrede sig næsten mere over konceptet rulleski. Så jeg vil tage fat i 2 vigtige emner fra denne dag: transporttid som træning og alternativ træning.

Transporttid=træningstid

20151124_082721En meget velkendt overskrift i flere træningsblade og diverse løbefora. Selv har jeg støt på
ideen da jeg læste om en af verdens tidligere bedste kvindelige ultraløbere, som startede karrieren med at løbe 15 km til og fra arbejde hver dag. Jeg blev fascineret af tanken og besluttede at det ville jeg også når muligheden bød sig – det lød jo oplagt og som en nem måde at få træningen klaret på, og så er man frisk når man kommer på arbejde.

Da jeg her i efteråret fik et job 8 km fra mit hjem og arbejdsgiveren viste mig et personalebad tænkte jeg: “så er chancen her!” Det eneste var bare lige at der i alle disse romantiske portrætteringer ikke bliver nævnt bagsiden – og der er altid en bagside skulle jeg lære på den hårde måde.

Så her får I min opskrift på en god transporttræning: hav en god løbetaske, ikke af den mindste størrelse, da der skal være plads til det hele. Pak alt, også ekstra sko og håndklæde, aftenen før og læg træningstøjet du skal have på frem. Afhængig af afstanden der skal tilbagelægges, kan det være godt at spise lidt morgenmad inden man begiver sig afsted, og have et ekstra stykke frugt med til når man kommer frem. Det er ihvertfald min erfaring at man bliver ekstra sulten af morgentræninger.

Et andet godt trick er at have en 20’er liggende i tasken – bare for en sikkerheds 20151021_075310skyld hvis nu bussen bliver nødvendig. For mig gælder at jeg, på trods af at have valget om at tage bussen hjem fra arbejde, egentlig gerne vil løbe hjem også. For når man kunne klare sig igennem turen om morgenen, føles
hjemturen meget kortere og lettere.

Konklusionen er altså, for mig, at jeg kommer på arbejde med en fornemmelse af at være på forkant når træningen allerede er gennemført inden job, og jeg kommer hjem med en ro efter at have bearbejdet dagens indtryk på turen hjem.

Alternativ træning

Det væsentlige element i alternativ træning er motivationen – det skal give variation i træningsplanen, træne nogle af de egenskaber man ønsker i sin primære sport og samtidig restituere. For løbere er alternativ træning ofte cykling, cross training eller løb i vand, alle sammen gode alternativer, men i min optik findes der kun én vej frem: Rulleski!

Måske hænger det sammen med at jeg før har trænet op til store langrendsløb som Vasa og Birkebeiner, og jeg i den sammenhængen har trænet meget rulleski, men der er noget med den træningsform som gør at den er symbiotisk med løb. Når teknikken er på plads, er det en sport hvor der kan lægges rigtig mange træningstimer uden for stor belastning så der undgås skader. Musklerne der trænes er ligeledes meget repræsentative for løb: lår, læg og baller, samt core og specielt triceps trænes godt.  

Det bør dog nævnes at ønsker man at give sig i kast med rulleski, er Danmark endnu ikke helt klar og mange kan godt finde på mere eller mindre opmuntrende tilråb – men det betyder intet i forholdt til den fantastiske træning rulleski er! – Transport som træning. 

DCIM100GOPRO

When you´re curious, you find lots of interesting things to do” – Walt Disney